Jag kan inte springa långsammare...

Kom precis hem från en löparrunda. Sista innan lördag blir det väl! Eftersom jag inte ville riskera något inför lördagens millopp så bestämde jag mig för att köra ett kortpass i lugnt, lugnt tempo. Sådär långsamt så att jag nästan lika gärna hade kunnat gå.

Sagt och gjort. Jag drog på mig löparskorna, satte igång ipoden och lunkade igång. Jag hittade ett såntdär perfekt tempo där det liksom känns som att jag hade kunnat springa nästan hur långt som helst. Sådär så att stegen känns lätta och fina! I min värld kändes det superduperlångsamt!

Just eftersom det i mitt tycke gick väldigt långsamt så kände jag att jag springer lite längre. Hamnade i Krokslätt och sen tog jag vägen hemåt. Enligt jogg.se var det 6,7 km. Lite lagom pass kände jag även om jag hade tänkt mig 5 km.

Men så när jag registrerade mitt pass på jogg.se... Ja, då upptäckte jag till min förvåning att jag låg i ett ganska högt tempo ändå. Eller ja... 10 km/h, men jag brukar hålla ett snittempo på 5:30-6 min/km dvs 10 km/h eller lite snabbare. Löppassen har då varit från 6 km och uppåt till 1,2 mil. Alltså var dagens tempo ungefär så snabbt som jag brukar springa. Kanske pyttepyttelite långsammare. Hur lyckas jag?

Så min fundering är... Hur springer jag långsammare? För jag har fått tipset på jogg.se att jag ska springa långsammare och på så sätt kunna öka i distans. Men om jag anstränger mig för att springa långsamt och ändå landar på en hastighet på 10 km/h eller strax däröver... Hur ska jag då lyckas komma ner i ännu långsammare tempo? Frustrerande!

Fast... Jag ska inte klaga för de här nästan 7 km kändes inte särskilt ansträngade och det bådar gott inför lördag!! *pepparpeppar* För med det här tempot skulle jag komma i mål på 60 minuter. Snabbar jag upp stegen lite når jag mitt mål!!

Nu äta och duscha.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0