Vi tänder ett ljus i advent!

Tänk att det är första advent på söndag! Vi närmar oss julen med stormsteg och det ska bli så otroligt skönt och härligt. Jag längtar efter att få komma hem till mamma och pappa. Fira jul, umgås och bara få vara!

Dagen före julafton är jag ledig (för första gången på massa år) och då ska jag laga julmat! Vi snackar köttbullar, jansson, hemgjord rödbetssallad, senap, vörtbröd. Hela fadderullan! Julstöka helt enkelt. På kvällen blir det premiärsmak av julmaten, julmust och julsnaps såklart. Efter maten bänkar vi oss framför Bingolotto. Ingen av oss vet egentligen varför för det är inte särskilt kul, men det är tradition! Glögg, pepparkakor och den sedvanliga kvällsklappen. Det brukar allt som oftast vara en pyjamas eller myskläder. De sätter jag och min syster såklart på oss direkt! Sen sitter vi under filtar framför brasan och julmyser. Mamma somnar på soffan och jag och pappa tvingar oss själva att se klart på Bingolotto.

På julafton äter vi skinkmacka och risgrynsgröt. Julmust till det såklart. Det har vi alltid fått dricka till julaftonsfrukosten. Inte så nyttigt kanske, men vad gör väl det om det är en gång om året? Sen göra oss fina och åka till mormor och morfar med all julmat. Äta lite lunch. Öppna lite klappar.

Förra året började vi med en ny tradition. Nämligen att vara hemma på julaftonskvällen. Innan har vi alltid varit hos farmor på kvällen, men inte förra året. Då lagade vi trerätters och öppnade julklappar. Det ska vi göra i år också. Det lutar åt grillad lammytterfilé. Ingen julmat här inte! Sen ska vi sitta och julmysa, spela julklappsspelet och bara njuta. Låter det inte underbart!?

Juldagen blir nog också rätt lugn! Kanske jullunch hos farmor och sen hem och julmysa. Om jag känner mig själv rätt blir det myskläder! Ojojoj! Jag vill ha juuuul!




Min julgran skulle såklart ha rosa kulor!


Kommentarer
Postat av: Johanna

Låter verkligen supermysigt : ) längtar också till julen

2010-11-23 @ 07:59:04
URL: http://thepeachylifeofjo.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0