Coolaste katten i det långa landet falukorv

Låtar. De kan ge så mycket minnen - både bra och dåliga sådana. Det finns låtar som jag kan förknippa med barndomen, skoldiscona där jag försökte dansa någon hiphop-liknande dans (det var modernt då! Coolast var de som kunde svinga runt benet på en snitsigt sätt på golvet...), studenten, ett krossat hjärta när kärleken tog slut, när hjärtat återigen kändes helt igen, en Stockholmsresa (Sara! Kom ut ikväll!), en roadtrip och så vidare. Låtar som liksom från mig att känna samma känsla som när jag hörde låten vid just det där tillfället då jag minns den ifrån.

 

När jag satt på bussen till jobbet idag så lyssnade jag på musik. Hade på någon spellista i ipoden och helt plötsligt kommer en låt. En låt som väcker minnen från Kalmar. Låten spelades mycket när vi precis började plugga hösten 2004 (var det väl?). Vi dansade som tokar till den på kåren och förfesterna, sjöng med i refrängen (det lilla ens egen tunga hinner med i det snabba tempot) och vi älskade den! Än idag får jag en pirrig känsla när jag hör den. Nostalgi. Jag vill dansa, sjunga och bara släppa loss.

 

Vilken låt tänker jag på? Jo, Mr cool med Snook. Med en galen text som får tungan att hoppa ur led. Med ett tempo perfekt för dansgolvet (och för löparspåret!) och med en melodi och lekfullhet som än i dag får mig att bli glad. Låten är Kalmar. Låten symboliserar en underbar tid i mitt liv som jag ibland saknar riktigt mycket! Jag saknar stämningen, människorna, de lååååånga kvällarna på skolan i mörka redigeringsrum, kårkvällarna, filmkvällarna (som lätt kunde bli nätter och till och med mornar), OC-kvällarna, mina fina vänner... Ibland kan jag önska att jag kunde vrida tillbaka tiden och uppleva alla stunder igen!

Nu går det ju inte vrida tillbaka tiden, men om jag trycker igång Mr Cool på hög volym, blundar och drömmer mig bort... Ja, då kan jag faktiskt nästan få känslan av att vara tillbaka...





Vad har du för låtar som väcker minnen?


 

16.25

Nu kom en låt på radion som väcker minnen. Rhiannas Umbrella. Den spelades konstant när jag var i New York för några år sen. Åh vad jag vill tillbaka dit!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0