Kokboksfreak.

Jag är ett kokboksfreak. Älskar dem! Kan inte få nog av dem. Drömmen är att ha ett stort kök där mina fina kokböcker står på tavellister på väggarna. I stället för tavlor. Fint uppställda på rad. Inspiration. Fina bilder. Underbart!

Ibland när jag ska gå och lägga mig kan jag ta med mig en kokbok. Sen ligger jag och bläddrar i den innan jag ska somna. Läser lite recept. Tänker att det där ska jag laga! Ofta lagar jag det inte, men inspirationen är bra!

Allra bäst gillar jag bakböcker. De är bäst! Jag kan bara sitta och titta på de fina bilderna och önska att jag själv kunde göra de fina tårtorna eller kakorna.

När jag var i London för ett par år sen gick vi förbi The Hummingbird Bakery som bland annat säljer cupcakes. Då var jag för mätt för att köpa en cupcake (något jag såklart ångrade i efterhand). Däremot stod jag och fingrade på deras kokbok. Skulle jag slå till? Jag gjorde det inte. Jag misstänkte att den skulle bli stående eftersom måtten och ingredienserna ju inte är riktigt svenskanpassade. Det blev nämligen så med en bakbok jag köpte första gången jag var i London (inhandlades för övrigt i en bokaffär som BARA säljer kokböcker!! Himmelrike!). Så jag avstod. Jag ångrade såklart även det i efterhand, men sen har den där boken fallit i glömska. Fram till ikväll!

Ikväll hade jag fika. Min kompis Maria kom med en födelsedagspresent till mig. Kände på tyngden och formen att den nog var en bok. Döm av min förvåning när det var den boken!!! The Hummingbird Bakery-boken! Men på svenska.

Så nu sitter jag och tittar i den. Så mycket gott! Både vanliga saker som olika sorters cupcakes och kakor, men också sånt med lite mera ovanliga ingredienser. Eller vad sägs som en kaka med guiness i? Eller apelsinläskscupcakes? Eller kaka med squash i? Eller kanske bjuda på mojitocupcakes? I like!

Så... Tack Maria för boken! Får bjuda dig på något gott framöver :).



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0