20 veckor. 140 dagar.

Så lång tid har jag på mig att komma i form till Göteborgsvarvet. På lördag om 20 veckor så smäller det och då vill (borde skriva ska, men det vågar jag inte...) jag vara i bra form! Jag vill stå på startlinjen och känna mig peppad och laddad. När startskottet går vill jag veta att jag kommer runt och det på en bra tid!

Just nu är jag inte i den formen. Visst... Jag vet innerst inne att jag hade kunnat ta mig runt de där 2,1 milen, men inte på ett sätt som jag hade varit nöjd över. Och jag vill vara nöjd. Jag ska inte göra det halvdant! Så enkelt är det.

Hur ska jag lyckas då? Hur ska jag ta mig runt de där 2,1 milen på en bra tid? Träning, träning och träning. Så enkelt (?) är det. Jag har dock ingen lust att byta ut all min träning mot löpträning. Jag gillar spinning, zumba, skivstång, step och all annan träning alltför mycket. Därför tänkte jag köra en kombo mellan träningsformerna. På så sätt tror jag inte att jag tröttnar och kroppen får variation.

Men hur ska jag få ihop det? Hur ska jag få in all träning? Det är nog den största utmaningen för jag kan ju inte träna varje dag. Då klappar kroppen ihop. Det skulle kanske kunna se ut såhär:


Måndagar: Morgonspinning 40 minuter

Tisdagar: Löpträning. Långpass/backträning/fartlek

Onsdagar: Gymträning på morgonen

Torsdagar: Vila

Fredagar: 5-6 km löpning på morgonen

Lördagar: Zumba

Söndagar: Vila

Egentligen hade jag velat få in tre löppass i veckan... Ett kortpass (5-6 km), ett långpass (1 mil och uppåt) och ett pass med backar eller fartlekar. Men jag vet inte hur jag ska lyckas med det utan att plocka bort annan träning. *hmmmm* Jag får helt enkelt börja med två löppass i veckan och när det närmar sig får jag köra tre och plocka bort något annat. Det borde väl bli bra?

Träningsschemat ska såklart inte vara hugget i sten. Då blir det inte roligt! Men det är bra att ha ett hum om hur jag ska träna. Sen om jag kör långpasset på torsdagen eller söndagen i stället spelar ingen roll. Eller om jag hoppar gymträningen en vecka... Spelar inte heller någon roll. Huvudsaken är att jag tycker att det är roligt! Och att jag når mitt Göteborgsvarvsmål. :)

Har du något bra träningstips till mig? Hur ska jag lyckas? Alla tips och trix mottages tacksamt. :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0