På min fönsterbräda.

När jag var i Halmstad vid midsommar var jag med mamma på Plantagen för hon skulle handla blommor. Precis vid kassorna hade de en REA-korg med kryddset för den som vill odla färska kryddor hemma. Tre små terrakottakrukor och tre sorters kryddfrön. Bara att tillsätta lite jord, vattna och vänta i 10 veckor och sen har man färska kryddor att ha i maten!

De här små seten hade nog inte sålt så bra. Ordinariepriset var 129 kr och förpackningarna var alldeles solblekta. Nu var de sänkta till 24:90! Smålänning och mattokig som jag är ville jag såklart ha ett set och min snälla mamma köpte en förpackning åt mig (min plånka låg i bilen). Sen har den blivit stående hela veckan eftersom jag har glömt bort att köpa jord varenda gång jag har gått förbi mataffären.

I helgen när jag var i Halmstad (igen) fick jag med mig lite jord av mamma (tack mamma!) och nu har jag planterat mina små kryddkrukor. Det är en kruka basilika, en kruka koriander och en kruka mejram. Det sistnämnda vet jag inte riktigt vad jag ska göra med, men det har jag ju 10 veckor på mig att bestämma mig för. :)

Så nu ska de små krukorna stå på min fönsterbräda i köket i sisådär 10 veckor innan jag kan skörda kryddorna! Det är så gott med färska kryddor! Jag hoppas verkligen att de blir bra. Jag kommer ju att få ta med mig dem på semestern, men det får det väl vara värt.

Kanske har du något bra förslag på hur jag ska använda mina kryddor?



Jag presenterar från vänster: Basilika, Koriander och Mejram.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0