Vackert för öga och själ.

Första semesterdagen är till sin ända. Underbart! Jag behövde ett break. Ett rejält sådant! Från allt. Från ansvar och förpliktelse. Från stress och press. Jag vet vad som väntar när jag kommer tillbaka men det kopplar jag tokbort för nu!

Dagen bjöd på en utflykt ut på den danska lantbygden. Otroligt vackert. Otroligt rogivande. Vi besökte Møn som är en liten ö. Vi stannade i byn Stege och åt lunch, strosade och besökte en karamellbutik (Bolcher Møn).

Men dagens höjdpunkt var nog ändå helt klart Møns klintar. Jag hittade platsen av en slump när jag satt och googlade utflyktsmål. Höga berg som stupar rakt ner i ett turkosblått vatten. En smal strand fylld med kalkstenar och stenar som havet har slipat mjuka och fina. Massa trappor ner (och såklart lika många upp!!!) och sen stod man och kunde kika upp mot de kalkvita stupen. Och så vattnet. Helt turkost. Det var nästa så det kändes som att vi var betydligt längre söderut.

Jag plockade massa stenar. Hela fickan full. De ligger nu i påsen med alla Marielyststenar som jag har plockat på stranden. Så nu har jag så mycket stenar att jag hade kunnat ge bort dem i present (någon som vill ha?).

Møns klintar är något jag verkligen kan rekommendera! Vackert för både öga och själ. Och nej... De 497 trappstegen (räknade såklart dem på vägen upp) är inte roliga, men det är väl värt det!!!

Imorgon väntar en cykeltur med picnic och på kvällen bowling. Sa jag att semester är underbart?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0