Äntligen hemma!

26 december 2010 är inte min dag. Eller var rättare sagt var för dagen är snart över. Jag är äntligen hemma igen efter en ansträngande eftermiddag och kväll. Vi tar det i punktform:

* ca 12:00 - Jag kollar sj.se och ser att det finns biljetter till alla avgångar! Tågen går en gång i timmen och jag tänker att då behöver jag inte köpa någon biljett innan. Jag vet ju ändå inte när jag är på plats på stationen och kan komma iväg. Ingen stress. Ingen press.

* ca 13:00 - Åker till Halmstad och uträttar lite ärenden med mamma och pappa som har kört mig till Halmstad för att jag ska ta tåget därifrån och hem.

* ca 15:30 - Jag anländer till stationen för att inhandla min biljett från SJs biljettautomat. Upptäcker till min stora förfäran att alla avgångar är slutsålda! Första tåg som det går att köpa biljett till är 19:02

* ca 15:30 - 16:00 - Tre fjärdedelar av familjen diskuterar hur jag ska komma hem. Mamma och pappa röstar för att köra mig upp till Göteborg alternativt att vi alla åker hem till Småland igen och att jag tar tåget därifrån morgonen därpå. Jag själv röstar för att jag stannar kvar i Halmstad och tar det där 19:02-tåget. Några timmar på stationen gör väl inte mig något! Och inte ska mamma och pappa behöva åka nästan 30 mil i snöyra för att lämna mig!

* ca 16:00 - Vi är tillbaka på stationen för att jag ska köpa en biljett. Jag upptäcker då till min stora förfäran att alla biljetter till 19:02-tåget också är slut! Nästa går 20:02. Jag blir arg, frustrerad och ledsen. Köper en biljett och blir körd hem till min syster med sambo som ska iväg på middag.

* ca 19:30 - Amanda kommer hem från middagen och kör mig till stationen.

* ca 19:40 - Min papperskasse med delar av mina julklappar och Ullaredsköp går sönder mitt i tu. Alla saker ramlar ut! Rakt ut i snön.

* ca 19:42 - Jag springer in på Pressbyrån och ber att få köpa några plastpåsar. Inhandlar 6 st plastpåsar som är storleken mindre än en vanlig ICA-påse.

* ca 19:43 - Knör ner alla saker i minipåsarna och försöker trycka på de allihopa runt min lilla hand. Säger hejdå till Amanda och beger mig mot stationen.

* ca 19:45 - Ringer mamma och är allmänt trött på hela alltet. Varför? Vill bara hem!

* ca 19:58 - På tavlan står det att tåget är lite försenat. 20:02 är nu 20:15.

* ca 20:05 - Jag går ut och ställer mig för att vara beredd när tåget kommer. Med alla fullproppade påsar är det inte så lätt att komma fram i snön.

* ca 20:20 - Tåget är mer försenat. Fryser om fötterna så jag går in igen. Jag upptäcker att jag inte har något batteri kvar i mobilen så jag slutar prata med mamma.

* ca 20:30 - Tåget är ännu mer försenat.

* ca 20:35 - Fortfarande inget tåg i sikte. Går ut igen bara för säkerthets skull. Det stod ju faktiskt 20:40 och tavlan har inte slagit om till någon annan tid.

* ca 20:46 - Tavlan visar nu 21:00. *suckar*

* ca 21:05 - Inget tåg har kommit. Fötterna är kalla. Jag går in och upptäcker att mitt tåg är bortplockat från tavlan. Smsar mamma som ringer min syster och förvarnar att de kanske får en nattgäst.

* ca 21:06 - Jag tar mig ett marsipanhjärta och tackar mormor och morfar för att jag fick det i julklapp. Magen kurrar lite. Funderar starkt på att plocka upp påsen med skivad lammfiol som mamma har skickat med mig. Jag menar... Att ta upp en halv julskinka är kanske lite väl på en fullsatt centralstation?!

* ca 21:07 - Struntar i lammfiolen och tar ett till marsipanhjärta.

* ca 21:08 - Jag kommer på att min spårvagnsladdning har gått ut. Mobilen är typ död. Hur ska jag komma hem? Tänk om jag måste gå hem?

* ca 21:17 - Mitt tåg pluppar upp på tavlan igen! Avgångstid 21:25. Jag undrar vart tåget befann sig under den där tiden då det inte har synts på tavlan...? Det får jag nog aldrig veta... Tar ett till marsipanhjärta och beger mig ut till tågspåret. Igen.

* ca 21:25 - Det plingar och långt därborta kommer ett tåg! MITT tåg!

* ca 21:27 - Tåget rullar!

* ca 22:10 - Stopp i signalen. Jag orkar inte mer! Ett till marsipanhjärta kanske hjälper?

* ca 22:30 - Tåget kör låååångsamt. Vi har hamnat bakom ett pendeltåg.

* ca 22:40 - Jag ser Göteborg Central! Men... Varför står vi still? Stopp i signalen såklart.

* ca 22:50 - Kliver av tåget och halvspringer med alla mina Pressbyrånpåsar och den lilla rosa för att hinna till Pressbyrån som stänger kl 23. Jag får lite ont i benet och inser att min nyinköpta sax har gjort ett hål i påsen och nu träffar mitt lår. Skit samma. Måste hinna köpa laddning på kortet! Mobilen är sedan länge död och jag vågar inte chansa. Visst... Det kommer säkert inte någon kontrollant, men plankar jag en dag som denna så kommer en såndär kontrollant och kollar mig och då ryker jag på böter på 1200 kronor. Inte så kul.

* ca 22:58 - Lämnar Pressbyrån och halvspringer genom Nordstan för att hinna med min buss. Jag hinner med den. Tack och lov!

*  ca 23:40 - Hemma!

* ca 00:10 - Jag ska stupa i säng! Jag orkar inte packa upp något idag. Jag tar det imorgon.

* ca 00:11 - Jag inser att jag inte har hunnit köpa någon frukost till imorgon.

* ca 00:11 - Men jag har ju både lammfiol (sjunger fårfiolalåten i huvudet. Egenskriven låt faktiskt... Kom på den för några dagar sen...) och en halv julaskinka så visst ska jag klara mig!


Japp... Där har du min dag! Nu ska jag som du ser sova. Behövligt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0