Mitt nya mål - MELLANMÅL!

Mellanmål. Sådana ska man tydligen äta ett par tre gånger om dagen. Jag är otroligt dålig när det kommer till mellanmål! Det blir en frukt ibland, men det tycker jag knappt räknas. Jag borde bli bättre. Bättre på att äta mellanmål. Jag tror att det är nyckeln till att råda bot på sötsuget som kommer om kvällarna lite då och då (den senaste tiden ganska ofta).

För i min mening så är kroppen en utomordentligt bra och smart manick! Om jag blir sådär obehagligt sugen på till exempel fett eller socker så är det för att kroppen signalerar att det är brist på något i systemet. Den visar mig att jag måste återställa balansen. Få allt att stämma.

Nu kanske inte ett sötsut handlar om att kroppen vill ha just godis och socker, men jag tror att det handlar om att kroppen har fått i sig för lite av annat under dagen. Och då tolkar jag suget som att kroppen vill ha godis. Omedvetet (ja, faktiskt) tar jag mig något sött utan att egentligen tänka. Fel, FEL, FEL!

Därför har jag fått för mig att om jag skulle äta mellanmål så skulle sötsuget minska för att mängden kalorier, protein, fett och kolhydrater ligger i balans med vad jag borde få i mig på en dag. Annars sätter suget in och hux flux har jag stoppat i min något sött, fett eller vad det nu kan göra.

Ja, problemet måste sitta i mellanmålen! För jag äter frukost, lunch och kvällsmat varje dag. Så där utesluter jag ingenting. Utan det som saknas i matematiken är just mellanmålen. Min måltidsdag borde bestå av: frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag. Så enkelt är det.

Nu kommer då nästa problem... Hur ska jag bli bättre på att äta mellanmål? I mitt jobb finns det liksom inte utrymme varje dag att äta mellanmål. Jo, en frukt lite då och då. Fast om jag bestämmer mig?! Om jag bestämmer mig för att jag SKA äta mellanmål.... I alla fall ett om dagen... Ja, då borde det väl gå?

Mitt nya mål, som jag alltså sätter idag, är att jag ska bli bättre på att äta mellanmål! Om det så bara är en frukt, lite fil och müsli, en macka eller vad det nu kan vara så ska jag äta mellanmål! Därmed basta!

Idag har jag varit duktig än så länge (kanske för att det har varit en lugn dag på jobbet)! Jag har ätit ett mellanmål bestående av ca 1 dl minikeso, 1 äpple i bitar och 1 matsked solrosfrön. Gott och det känns nyttigt! Mellanmål here I come!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0