Ge komplimanger! Det kan göra någons dag.

Jag tycker att vi kan vara så himla dåliga på att ge varandra komplimanger! Det kan vara enkla små saker som att berömma någon för sitt hår, en snygg tröja, en fräck klocka, ett fint leende eller ett par söta örhängen. De där små orden kan göra någons dag!

Visst... Jag ska erkänna att jag själv kan vara dålig på att ge komplimanger till folk. I alla fall okänt folk! Nu menar jag inte att du ska gå runt och berömma för dig helt okända människor till höger och vänster, men ibland kan det faktiskt vara läge.

Som när jag såg en kvinna med en så otroligt härlig vårkappa nu i våras. En alldeles underbar korallröd färg och en modell som jag älskade. Jag stod och spanade på henne och funderade på om jag skulle gå fram. Det kan ju tas på fel sätt också och det vet du ju inte förrän du har varit framme. Men jag gick fram till henne och gav henne en komplimang för den underbara jackan och frågade var hon hade köpt den. Hon blev jätteglad, men jackan fanns tyvärr inte kvar i butik då det var förra årets modell! Men hon blev glad och det var det viktigaste!

Det har hänt att folk kommer fram till mig och ger mig spontana komplimanger och jag blir alltid jätteglad! Det kan vara dagar då jag själv känner mig pest och pina och tycker att såväl smycken som hår, smink och kläder känns fel. Om någon då säger något bra om mig så kan det ändra på hur jag känner mig. Som en tjej som jobbar i fruktaffären gjorde för någon månad sedan. Hon sa: Så fin du är idag! Du brukar alltid vara så söt, men idag är du finare än vanligt! De orden gjorde min dag! Från att ha känt mig fel, ful och allt däremellan så kände jag mig söt och fin. Tänk vad hennes två små meningar gjorde för mig den dagen!

 

Det jag oftast får komplimanger för är mina ögon (tack fina mamma och pappa) och min frisyr (tack min bästaste frisör och underbara syster Amanda). Varje gång blir jag lika glad. Speciellt nu när mitt hår är i stort behov av både färg och klippning (längtar tills nästa fredag!).

För en liten stund sedan fick jag en komplimang av en kund som brukar komma hit och köpa linser. Hon sa att jag alltid är så fräck! Att jag alltid har så fräcka kläder på mig, att mitt hår alltid är fint, snyggt sminkad, fräcka smycken osv. Jag blev sååå glad!

Jag uppmanar alltså er alla att ge folk komplimanger! Oavsett om du känner personen väl eller om du ser någon på stan med en snygg frisyr, fräck jacka, söt klänning, vackra ögon, snygg slips, fräck stil, tuffa glasögon eller helt enkelt ett par tjusiga örhängen. Gå fram och tala om för den personen vad du tycker! Han eller hon kommer definitivt att uppskatta det!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0