Vår och sommar på en tallrik.

Jag älskar grillat! Det är bland det godaste som finns i hela världen. Jag skulle lätt kunna ha grillat på menyn flera gånger i veckan. Kycklingfilé, kryddstark korv, färskostfyllda köttfärsbiffar, lammstek, entrecote, hemgjorda hamburgare... Name it. Jag älskar det! Och det ska såklart vara kolgrillat!

Helst ska det vara min pappa som grillar. Jag vågar nog påstå att han är grillkungen. Bäst i hela universum. Inget går upp mot hans grillande! Ja, pappa... Så är det! Det du grillar är överlägset bäst. Du lyckas alltid få kycklingen sådär perfekt. För linjen mellan rått och torrt är hårfin. Men du... Ja du lyckas alltid få kycklingen sådär perfekt saftig och fin! Och för att inte tala om när du grillar lammstek... *mmmmmm* Himmelrike!

För mig betyder sommar grillande. För mig betyder julaftonsmiddagen grillande. För mig betyder en underbar måltid grilat. Såhär i vår- och sommartid önskar jag mig alltid just grillat när jag ska hälsa på mamma och pappa. Det är så sanslöst gott!

Idag hade jag velat vara hos mamma och pappa för jag vet att de ska grilla. Säkert något gott! Och så sitter de i solen och värmen och äter denna ljuvliga måltid. *mmmmm* Jag hade en tanke om att boka en grill i bersån och slänga på en kycklingfilé i hemgjord marinad, men jag vet att det inte hade blivit lika gott som när pappa gör det. Min kyckling hade blivit torr och tråkig och därför väntar jag några veckor tills det vankas grillkalas efter Göteborgsvarvet.

I stället har jag lagat till min andra vår- och sommarfavorit. Eller ja... Jag vet inte om man kan kalla koka potatis för laga mat, men det är i alla fall vad jag har gjort. För jag älskar färskpotatis. Nykokt. Till det ska det vara riktigt kylskåpskall gräddfil och nyklippt gräslök. Jag behöver inte ha något till. Det är ljuvligt som det är. I alla enkelhet.

Jag blev så glad när jag såg att Hemköp hade färskpotatis i påse. Visst... Den är importerad från Israel. Visst... Den är inte jordig. Visst... Den har inte fint skal som lossnar så fort vattenstrålen träffar dess yta. Visst... Det är inte riktig färskpotatis. Men det är färskpotatis!

Så jag la såklart en påse i min korg tillsammans med gräslök (den var i alla fall svensk), gräddfil och en gallerrök skinka (ja... Något mer än potatis ville jag faktiskt ha idag). Detta ligger nu fint på en tallrik och det är dags för mig att äta. Det är vår och sommar på en tallrik. Årets första färskpotatis med gräddfil och gräslök. Bara jordgubbarna och vaniljglassen som saknas. Tro mig... Jag hade viljan till det också, men jordgubbarna (säkert importerade från Spanien) var dessvärre slut. Men det får det bli nästa gång!









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0