När ska man märka en förändring?

När jag var liten och fyllde år blev jag alltid så besviken när jag vaknade på min födelsedag och allt kändes som vanligt. Jag märkte inte att jag över natten hade blivit ett år äldre. Det märktes inte på min längd. Jag var lika lång (eller kort) som när jag hade gått och lagt mig. Det märktes inte på min vishet. Jag var ungefär lika smart (eller osmart) som kvällen innan. Det märktes inte heller på hur andra behandlade mig. Jag var fortfarande lilla lilla Rebecca.

Varje år väntade jag på en förändring. Bara något litet. Kanske att jag hade växt en centimeter eller att jag kunde rabbla upp alla Europas huvudstäder i storleksordning. Men varje år blev jag lika besviken. Jag kände mig precis likadan som kvällen innan.

Så är det fortfarande. Jag känns likadan idag som jag gjorde igår. Ingen skillnad. När jag kollade mig i spegeln i morse såg jag likadan ut som när jag gick och la mig sent igår kväll. Inga nytillkomna rynkor. Inga gråa små hår. Bara vanliga Rebecca.

Skillnaden nu från när jag var liten är väl att jag då sökte efter tecken på att jag hade blivit äldre. Jag ville att det skulle synas. Märkas. Nu är det väl snarare så att jag är glad så länge huden kring ögonen är slät. Glad så länge håret är såhär fint blont (Vi kan väl bara idag låtsas att det är naturligt?). Tecknena på åldrandet kan gärna utebli.

Någon åldersnoja har jag aldrig haft. Aldrig på riktigt i alla fall. Inte så att jag mår dåligt eller lider av att jag blir äldre. Jag kan ju inte göra ett jädra skit för att stoppa det så varför inte bara njuta av varje år som om det vore det bästa?! Sen att jag önskar ibland att tiden gick lite långsammare, men det har inget med åldrande att göra. Snarare en längtan efter ett längre dygn så jag hade hunnit med mer.

Mitt 27e år på jorden blev ett otroligt händelserikt år. Mycket förändrades. Mycket blev bättre. Nu hoppas jag på ett riktigt bra 28e år. Ett år med nya förändringar och utmaningar.

Och jag ber er snälla rynkor och vänliga gråa hår.... 28 är ingen ålder. 28 är året då ni ska fortsätta hålla er borta. Så det så!

Så! En trevlig 19 januari önskar en nybliven 28 åring som är stolt över att fylla just 28!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0