Det är underligt hur allt hänger ihop.

Nu ska jag vara lite luddig och flummig såhär torsdag kväll... På den senaste tiden så har jag tänkt på det här med välbefinnande. Hur ett välbefinnande på jobbet hänger ihop med välbefinnande vad det gäller fritid och självkänsla. De går hand i hand som små dagisbarn på promenad. De är seriekopplade som en adventsljusstake. Slutar en lampa att fungera så slutar alla att fungera.

Det gäller att alla delar är i balans. Det gäller att alla delar fungerar. Om fritiden inte funkar och är i balans så sviker självkänslan och välbefinnandet på jobbet. Eller om självkänslan inte är på topp så går det ut över både jobbet och fritiden.

Eller som i mitt fall... När jobbet inte känns bra och får en att må dåligt... Ja, då är självkänslan och självförtroendet helt ur balans. Det spelar ingen roll hur mycket man peppar sig själv till att göra ett bra jobb eller hur mycket man än tränar och äter nyttigt... Man känner sig ändå fel och att man inte räcker till! När jobbet inte känns bra och får en att må dåligt... Ja, då känns saker i ens fritid inte lika kul. Energin att ha genuint roligt finns inte där.

Jag började reflektera över det här i förra veckan. För på senaste tiden så har mitt liv känts så i balans. Ja, trots att det faktiskt har varit ganska mycket kaos stundtals. Jag har upplevt mig själv som en gladare person. Självkänslan och självförtroendet har stigit. Och då inte bara vad det gäller tron på mig själv och min förmåga utan också när det kommer till kroppsuppfattning. Jag har känts rätt! Likdant gäller min fritid. Energin är tillbaka! Underbart!

Det är underligt hur alla dessa saker hänger ihop. Fast... Samtidigt är det rätt naturligt att det är så. Nyckeln tror jag är att lyssna på sin kropp och sin hjärna. I alla fall är det så med mig. Alla delar måste vara i balans för att jag ska vara i balans.

Nu har jag hittat min balans! Jag har hittat nyckeln till att få jobbet, självkänslan och fritiden att fungera! Nu ska jag bara se till att bibehålla balansen. Hur jag ska lyckas med det har jag inte klurat ut än... Så vad det gäller den pusselbiten så ber jag om att få återkomma. :)

Det var veckans flum och ludd! Ha en bra torsdagskväll. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0